Slik bør du trene etter du har hatt Covid

Mange opplever i disse dager å gjennomgå Covid-infeksjon, og opplever det tungt å starte opp igjen med trening etter man har blitt frisk. Her er rådene som får deg i gang igjen.
Kategori
Trening

Regelmessig fysisk aktivitet har mange positive effekter på hjerte-karsystemet, mental helse, søvn og generelt velvære. Ved gjennomgått infeksjon som Covid-19 skal man likevel være smart med tanke på retur til trening. Ikke gå for hardt ut råder ekspertene.

- Det er nå mange som opplever og ha gjennomgått en Covid-infeksjon, og mange har spørsmål om hvordan man skal returnere til trening. Det kan være at så mange som 10 prosent opplever å ha symptomer i fler uker etter at infeksjonen er over og det vil være individuelle variasjoner i hvilke symptomer man har hatt og i hvilken grad man har blitt rammet av infeksjonen. Man må derfor kjenne etter hvordan kroppen reagerer de første øktene etter at treningen gjenopptas, samt starte gradvis og ikke gå for hardt ut, sier Vegard Ølstørn, PT & Treatments manager i SATS Norge.

Det foreligger ikke ennå evidens basert forskning som har resultert i konkrete anbefalinger for hvordan man bør returnere til trening etter spesifikt å ha gjennomgått Covid-infeksjon, men eksperter på dette området anbefaler at man følger de samme retningslinjene som ved vanlig infeksjon.

- Det vil si at symptomene man har, bestemmer hvordan og hvor raskt man bør returnere til trening. Det er likevel viktig å påpeke at er man usikker, så bør man kontakte lege for å få individuelle råd basert på din helsetilstand, særlig om man hadde kraftige symptomer da man var syk, sier Ølstørn.

Her er noen grunnleggende retningslinjer man kan følge etter man har gjennomgått infeksjon. Rådfør deg med lege dersom du er usikker.

Ingen eller milde symptomer: Mindre enn 4 dager med feber, mindre enn en uke hvor man føler seg syk

  • Ingen trening mens man har feber og føler seg syk

  • Gjenoppta hverdagsaktivitet når du er feberfri og ikke føler deg syk. Start treningen med å gjøre en lettere økt. Går det fint uten at man føler seg dårligere, øk gradvis treningsmengde og intensitet rolig over de neste ukene.

Moderate symptomer:

Fire eller flere dager med feber, over en uke over en uke hvor man føler seg syk

  • Ingen trening mens har feber eller føler seg syk

  • 7-10 dager uten trening fra symptom slutt.

  • Start med en rolig -treningsøkt. Hvis dette går bra øk gradvis treningsmengde og intensitet rolig over de neste ukene.

Kraftige symptomer:

Har hatt behov for konsultasjon på sykehus eller hos lege.

  • Rådfør deg med din lege før du tar opp igjen treningen.