Dette sier medlemmene våre etter trening

Visste du at trening gir en umiddelbar effekt i form av økt energi og ren lykkefølelse? Vi spurte medlemmene våre hvordan de føler seg etter en treningsøkt.
SATS
Kategori
Treningstips

Hvordan føler du deg etter trening?

  1. TILFREDS

  2. GLAD/BRA

  3. TRØTT

Vi spurte 20.000 av medlemmene våre hvordan de føler seg etter treningen, og svarene vi fikk var kanskje ikke så overraskende. Topp 3 var "tilfreds", "glad" og trøtt. Man angrer jo aldri en treningsøkt! Andre ord som gikk igjen var "Fantastisk", "Deilig", "Fornøyd", "Mestringsfølelse". Kjenner du deg igjen?

Hva skjer i hjernen når du trener?

Når musklene dine jobber får vi et lite kick som gjør at vi kjenner oss ekstra sterke og glade. Det frigjøres et hormon som kalles endorfiner, som også altså kalles lykkehormonet. Endorfiner gir en følelse av lykke, ekstase og eufori, og de reduserer smerte. Etter trening vil du få en sterk følelse av å være fornøyd og tilfreds, det er disse belønningshormonene som farer omkring i kroppen din. Ganske herlig å tenke på, ikke sant? Les mer om hvorfor trening = lykkerus her.

Visste du at trening gjør deg mer intelligent, bedrer hukommelsen og oppmerksomheten din?

Den norske hjerneforskeren Ole Petter Hjelle har skrevet boken «Sterk hjerne med aktiv kropp» og forteller at fysisk aktivitet gir oss økt oppmerksomhet, bedre hukommelse og gjør oss mer kreative. Les mer om hvordan trening gjør deg smartere her.

Naturlig lykkepille mot depresjon

Fysisk aktivitet har positiv effekt både for å hindre at depresjon oppstår og i behandlingen av depresjon. Vi kan faktisk gå så langt som å si at fysisk aktivitet sannsynligvis er det viktigste enkeltverktøyet vi har mot lett-moderat depresjon, som er den typen depresjon som rammer flest nordmenn. Og det trenger ikke å bety at man må trene mange ganger i uka for å merke effekt. Så lite som én times aktivitet med moderat intensitet i uken kan forebygge angst og depresjon. Det tilsvarer én gåtur i uken! Les mer om hvordan trening hjelper mot depresjon. Så, det er massevis av gode grunner for å trene. Tenk på hvordan du føler deg etter trening neste gang, og inspirer andre til å gjøre det samme!

Enda ikke medlem? Bli medlem i dag og få fordelene du også! Bli medlem her.