Da Reidun var 87 år nådde hun toppen av klatreveggen

Da Reidun var 87 år nådde hun toppen av klatreveggen

– Jeg gikk i lykkerus flere dager etterpå.
SATS
Kategori
Våre medlemmer

På Klatreverket for to år siden klarte hun det: Den gang 87 år gamle Reidun Mansrud klatret 10 meter rett opp; helt til topps i klatreveggen.

I dag trener hun fast fire ganger i uken og har ingen planer om å gi seg.

– Gir aldri opp

– Det var noe jeg hadde drømt om, men tenkte at jeg ikke fikk prøve, sier hun og fortsetter:

– Tenk, jeg nådde helt opp- 10 meter! Det var fantastisk gøy og en herlig følelse. Jeg gikk i lykkerus i flere dager etterpå!

Den vanvittig spreke damen begynte å trene på SATS i 2007 etter mannens bortgang. Bak seg hadde hun nesten 40 år med jazzballett, fulgt av noen års treningspause. Nå sto gruppetimer for tur; senior-timen, etter hvert sykkeltimer og så Cardio.

– Jeg fant snart ut at jeg hadde lyst til å bli sterkere – og investerte i PT-timer, sier hun.

I dag er både SATS og hennes personlig trener, Linda Ødegaard Tenold, en viktig del av Reiduns liv. Siste både som motivator og venninne:

– Jeg er så fornøyd! Hun er en fantastisk trener og holder meg både i «ørene» og i form. Uten henne hadde jeg aldri vært der jeg er i dag.

Ødegaard Tenold gjengjelder entusiasmen. Aller mest imponert er hun over Mansruds treningsglede, iver etter å prøve, lære nye øvelser og ikke minst staheten:

– Hun gir aldri opp, men tenker heller at dette skal jeg få til. Den positive innstillingen er altsier hun.

Derfor bør du trene

  • Økt velvære (både fysisk og psykisk)

  • Bedre helse

  • Redusert risiko for livsstilssykdommer som f.eks. hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, høyt blodtrykk, enkelte kreftformer, etc.

  • Bedre hukommelse (ved kondisjonstrening)

  • Overskudd i hverdagen til å gjøre de tingene vi har lyst til

  • Mindre utsatt for belastningsskader.

  • Forbedret søvn og reduksjon av angst

  • Regulering av vekt

  • Bedre humør og redusert stress

  • Økt selvtillit

  • Forebygging og behandling av atrose

  • Generelt økt livskvalitet

  • Styrketrening er viktig for voksne damer da det kan forebygge benskjørhet.

– Hvordan vil du beskrive henne som person?

– Punktlig, ryddig og strukturert. Det er alltid orden på alle avtaler både når det gjelder trening og andre ting, sier hun og legger til:

– Hun stiller alltid på trening med et smil og gleder seg til «jobben som skal gjøres» og vet at det gjør henne sterk og sprek.

Uken består av fire økter: først sykling, så Cardio Energy og Pure Strength på onsdager, og avslutningsvis PT-timer. Og favorittøvelsen? Chin-ups / pull-ups med strikk.

– Trening gir meg alltid et skikkelig kick og jeg føler meg så fin i kroppen etterpå. Det er rett og slett en fantastisk følelse.

Reiduns ukeprogram

Mandag

: Sykling

Tirsdag

: Cardio Energy og Pure Strength.

Onsdag og fredag

: PT-timer med Linda.

Bor over tre plan og vasker huset selv

Men treningen er ikke bare for moro. Mansrud forteller at øktene har en stor innvirkning på hverdagslivet:

– Jeg liker å være i aktivitet og ha ork til å gjøre alt det jeg har lyst til. Treningen gir meg energi og overskudd til å klare dette!

Og overskuddet kommer godt med, da 89-åringen bor over tre plan:

– Jeg har bad oppe og vaskerom i underetasjen, så jeg er nødt til å løpe trapper mange hver dag og da må man være sterk i bena, sier hun og legger til:

– Dessuten er det fantastisk å ha energi til å vaske huset, gjerne rett etter trening!

Treningssenteret er også blitt et sosialt sted.

– Der møter jeg mange hyggelige mennesker som gir meg positiv energi, dessuten har jeg fått mange gode treningsvenner. Etter treningen prater vi og tar en kopp kaffe.

Helt “hekta”

– Mange synes det kan være litt tungt å komme seg opp av sofaen. Hender det at du har “tyngre dager”?

– Selvfølgelig er det litt tyngre å gå ut om vinteren i kulda – men det er bare å kle på seg og komme seg av gårde. Trening er blitt «livet mitt» – og det er så gøy!

– Har du noen treningsmål?

– Jeg trener for å opprettholde bevegeligheten, bli enda sterkere i bena og ha god balanse.

Av treningsbragder gjennom årene er det spesielt én ting hun vil trekke fram:

– Jeg er jo heldig, men også stolt av at jeg har så god helse, at jeg er sterk og sprek og kan trene så ofte jeg ønsker, sier hun.

– Trening gir meg masse energi og jeg føler meg ung i hodet og kroppen. Det er en stor glede, og faktisk er jeg helt hekta!

Hva tenker så PT-en? 

Kan vi alle bli som Reidun?

– Ja, absolutt – det er bare å komme seg opp av sofaen og ut døra. Dørstokkmila er tross alt den største utfordringen for de fleste av oss, sier hun og legger til:

– Og når Reidun på 89 klarer det, ja da klarer du det også!