Slik får småbarnsmoren Michaela trent i hverdagen – Helt genialt

MiniSATS har vært essensielt for at Michaela Westin Benamira (37) kan holde på de gode vanene – selv etter hun ble tobarnsmamma.
SATS
Kategori
Våre medlemmer

– Det har vært sykt gøy å gå fra å være Norges mest late menneske til å bevise for meg selv igjen og igjen at hvis jeg bare har troen på meg selv, så får jeg til det aller meste, sier Michaela.

 Livstilsreisen til Michaela begynte for snart ti år siden.  

– Jeg følte at kroppen og livsstilen ikke ga meg den livskvaliteten jeg ønsket meg. Så i slutten av 2013 valgte jeg å legge om hele livsstilen min. Jeg begynte å spise annerledes og startet rolig med å gå korte turer hver morgen før jobb. Så begynte jeg å trene på SATS i 2014. Og jeg har ikke angret et sekund!

Michaela har hatt flere mål i løpet av de siste ti årene. Deriblant det å bli både lettere og sterkere.– Jeg ønsket å bli sterk, og min personlige rekord i markløft er 137,5 kilo og 105 kilo i knebøy! På veien har jeg også klart å gå ned 46 kilo.

– Nå føler jeg at kroppen virker og at hverdagen går av seg selv. Jeg føler ikke at jeg holder på å dø fordi jeg går opp en trapp. Jeg kan være aktiv med barna mine, og jeg kan nyte livet på en helt annen måte enn før.

– Gjør det mulig for småbarnsforeldre å trene

For Michaela og familien har MiniSATS vært redningen for å få trening inn den travle hverdagen.

Michaela er svensk, men flyttet til Norge for 14 år siden.

Nå bor hun i Lier utenfor Drammen med de to små barna og ektemannen.

– Det aller viktigste SATS har gjort for meg, er at de har vært der etter mine to graviditeter. Jeg har to småbarn på 1,5 år og 3,5 år og det er veldig få andre treningssentre som gjør det mulig for småbarnsforeldre å trene, sier hun.

– MiniSATS er rett og slett helt genialt!  

Målet med MiniSATS er å gjøre det enklere for foreldre å rekke trening i hverdagen uten å ta tiden fra familie og jobb. MiniSATS-medarbeiderne passer derfor på barna mens foreldrene trener.

 – Vår filosofi er at barn som er med foreldrene sine på trening får et grunnleggende positivt syn på trening og fysisk aktivitet, sier sjef i SATS Norge, Wenche Evertsen.

Hekta på styrketrening

– På SATS er alle velkommen og man kan trene etter sin egen form, sier Michaela og oppfordrer alle som ønsker å legge om livsstilen og har et SATS-senter i nærheten om å melde seg inn.

Michaela har selv byttet ut late kvelder med styrketrening. Favorittøvelsene er knebøy, markløft og benkpress.

– Jeg elsker styrketrening og det trener jeg som regel alltid alene i studio her på SATS, sier Michaela.

Det kombinerer hun sammen med Indoor running, som er løpetimer på tredemølle med instruktør hvor du selv kan justere tempo og intensitet.

– Det har virkelig hjulpet meg veldig med kondisjonen min. Instruktørene gir gode tips, og de pusher meg på en helt annen måte enn jeg klarer selv.

 I helgene er hun gjerne på løpetimer sammen med mannen, mens barna er på MiniSATS.

 – Vi har kvalitetstid som mann og kone – mens vi er på Indoor Running-time! Dette har blitt en fin rutine hos oss som vi gleder oss til hver helg.

 – Og ungene elsker det! Hver helg våkner eldstemann og spør meg: «Er det lørdag i dag, skal vi til mini-barnehagen?» Barna har det gøy og får mulighet til å møte nye venner!

Michaelas beste tips til hvordan komme i gang med trening:

1. Få hjelp av PT

– Hvis du ikke er vant til å trene på senter, er det helt gull å få hjelp av en PT til å komme i gang. Hvis du starter opp helt alene, kan det være lett å falle av eller bli litt overveldet av alle treningsapparatene og mulighetene. Hos SATS får du gratis PT-time når du melder deg inn!

2. Vær realistisk, bestemt og ikke gi opp.

– Man lykkes aldri med alt, men spørsmålet er hvor raskt man reiser seg opp igjen.

3. Ikke sammenlign deg med andre!

– Hvis du ønsker å bli god på noe, gjør det ikke noe at andre er bedre enn deg. Livet i seg selv er ikke en konkurranse og hvis du sammenligner deg med andre vil du alltid finne noen som er bedre enn deg selv. Bli heller inspirert og lær noe nytt av andre!

4. Legg igjen unnskyldningene hjemme

– Det er helt greit at ting ikke alltid går etter planen, men ikke bruk unnskyldninger som «jeg har ikke tid». Hvis du planlegger og prioriterer riktig utfra dine mål, vil du alltid finne tid. Du kommer aldri til å angre på en treningsøkt!