Exercise more, stress less

Tren mer, stress mindre

Hva er det som gjør at noen klarer å komme igang med gode treningsrutiner, og hva er det som driver dem?
SATS
Kategori
Våre medlemmer

Hva motiverer deg til å trene?

Janusz Wojcik jobber som frisør i Bergen og forteller hva som gir ham motivasjon:

– Det er flere ting ved trening som gir meg motivasjon. Jeg ser bedre ut, jeg blir sterkere både mentalt og fysisk, jeg får mer energi og bedre humør, sover bedre om natten, spiser bedre og er mer oppmerksom på hva jeg spiser. Og ikke minst, jeg stresser mindre. Jeg trener styrke seks ganger i uken og går på bodypump en gang i uken.

Noe av det viktigste er nok at treningen gir meg mer energi og overskudd til å gjøre alt det jeg ønsker i hverdagen. Og orker jeg mer, blir jeg også mer fornøyd.

Har du gode tips til hvordan andre kan komme i gang?

– Jeg tenker det er viktig med variasjon, at du ikke gjør det samme hver gang. Varier både øvelser og vekter, så blir det litt mer utfordrende. Hør på favorittmusikken, for meg er det et skikkelig kick.


Jeg trener for å bli fysisk og psykisk sterkere, og ikke minst for å se resultater. En annen god grunn er å få et bedre og sunnere liv.


Janusz opplever at det er mye enklere å komme i gang om du har noen å trene sammen med. – Sett noen felles mål og jobb sammen for å oppnå dem. Du kan også være med på grupper på senteret, bare spør, så får du hjelp. Og fortell andre at du har begynt med trening, da blir det litt vanskeligere å trekke seg.

Setter du mål for treningen?

Ja, det tror jeg er smart, å sette realistiske mål som det er mulig å oppnå. Lag delmål, og feire hver gang du når målet. Mestringsfølelsen er utrolig viktig for motivasjonen.